Sunday 6 November 2011

Unsolved History : Cape Town Darul Takzim




Seperti yang dilapurkan oleh Leutenant Colonel HG Robley dari 1st Argyll and Sutherlands Highlanders di suratkhabar "The Graphic" issue 745... :

Terdapat Kesultanan Melayu di Cape Town yang memerintah mengikut syariah dan sistem Khalifah...

Kite cume difahamkan, memang ade orang Melayu = but, they are not dominantly considered an 'institution' in monarcharian manners.. few are known written, the rest.. vanished in land of Africa..

This missing 'Malay Khalifah' might hold the missing links of "Surinam's" Connection and New York's Benthiles.. we'll go into that later..

Chill!!



Suku Melayu Cape di Cape Town
Quarter Cape Melayu, atau 'Bo-Kaap' yang sprawls sepanjang lereng Signal Hill, yang bersempadan dengan bandar kami, menyampaikan satu senario yang berkekalan kepentingan sejarah dan budaya. Ia sudah tentu wajar bagi anda untuk mengambil masa untuk menerokai kawasan tersebut apabila anda datang ke Cape Town.
Penubuhan orang Melayu Cape yang berkembang dengan pengaruh Islam yang menjadi agama dan budaya mereka semasa tahun-tahun perhambaan di Cape Town pada abad ke-18 dan seterusnya.
Istilah 'Melayu' difahami telah digunakan oleh penduduk Jajahan untuk menerangkan ini iman Islam yang semakin meningkat di kalangan hamba Cape dan keturunan mereka, dan tidak seperti yang lazim difikirkan, asal-usul mereka.
Sejarah beberapa
Dalam era apabila Cape adalah di bawah pemerintahan Syarikat Hindia Timur Belanda (VOC), hamba telah diimport untuk menyediakan tenaga buruh dalam bangunan bandar. Mereka dihantar dari bahagian-bahagian lain di Afrika dan juga dari Madagascar, India, Ceylon (Sri Lanka), Indonesia dan Asia Tenggara. Ramai telah dijual sebagai hamba peribadi. Mereka membawa bersama mereka pelbagai pekerjaan dan kemahiran.
Banyak orang-orang ini yang bergaul sepanjang tahun-tahun berikut dengan orang asli Khoi San dan peneroka Belanda. Keperluan mereka untuk kemerdekaan rohani membawa mereka untuk menubuhkan sebuah agama Moslim aktif dan budaya dalam komuniti mereka. Mereka membina beberapa Kramats (tapak perkuburan suci) di sekitar Bo-Kaap dan Cape Town kawasan untuk memperingati pemimpin Islam dan sheikh. Tempat-tempat suci ini telah menjadi simbol ungkapan agama.
The Cape yang terawal umat Islam adalah hamba pegawai-pegawai Belanda. Mereka adalah pada mulanya dilarang untuk mengamalkan agama Kristian oleh pemilik mereka dan sebagainya berpaling kepada Islam.
Hamba Muslim yang diimport dari Afrika untuk membina pemecah ombak Teluk Jadual dikenali sebagai 'Blacks Percuma'. Mereka berkahwin ke dalam masyarakat dan menyumbang kepada penyebaran Islam cara hidup di kalangan mereka.
Suku Melayu Cape
Selain daripada pembangunan unik bahasa Afrikaans, budaya Islam menjadi tertanam di kalangan hamba apabila bangsawan Islam yang terkenal, 'Orang Cayen' (orang-orang yang kuasa dan pengaruh) Orang-orang buangan politik dari Asia yang menentang penjajahan negara-negara mereka oleh Belanda, 'dibuang negeri' kepada Cape. Mereka berpengaruh dalam meletakkan asas-asas Islam dalam masyarakat hamba Cape.
Yang paling terkenal di kalangan Cayen Orang Sheikh Yusuf Mucassar (Indonesia), seorang ulama yang dihormati Sufi yang ELVEENA terletak hari ini pada Macasser di Flat Cape.
Masyarakat Cape Melayu diselesaikan dalam apa yang kemudiannya dikenali sebagai kawasan Bo-Kaap Cape Town. Mereka yang diluluskan pada kepercayaan Islam dan budaya mereka turun melalui keturunan mereka, ramai yang masih tinggal di sana. Masjid pertama yang dibina di sana pada tahun 1798 yang dikenali sebagai Masjid Awwal.
Hari ini, Suku Cape Melayu sebahagian besarnya mengekalkan rayuan asal jalan-jalan berbatu bundar curam dan bangunan berwarna terang yang dibina dengan cara tradisional, yang diiringi oleh Masjid untuk ibadat. Kebanyakan kawasan ini telah dinaik taraf dan dimodenkan Walau bagaimanapun dan banyak bangunan yang telah dijual dan dirombak, sebagai pemaju mengambil kesempatan daripada pasaran perumahan yang popular.
Apabila anda berada di kawasan itu membuat satu titik melawat Muzium Bo-Kaap di st Upper Wale. Lihat Kramats dan Masjid, pengalaman masakan yang unik dan mendapatkan pandangan peribadi ke dalam cara hidup yang asal dan tradisi lama berdiri Suku Melayu.

No comments:

Post a Comment