Sunday 6 November 2011

Tikus Gergasi Purba Dijumpai

tikus raksaksa purba dijumpai

Tikus raksasa purba dijumpaiMONTEVIDEO, Uruguay � Seorang saintis di sini telah mengenal pastifosil tengkorak purba daripada tikus raksasa yang terbesar pernahdirekodkan buat pertama kalinya.


SAINTIS percaya tikus purba menggunakan saiz besar
pada tubuhnya sebagai cara mempertahankan diri.

Tikus raksasa itu dipercayai seberat satu tan menyerupai seekorlembu berukuran tiga meter panjang dipercayai mendiami bahagian hilirsungai dan hutan dua hingga empat juta tahun dahulu.

Menurut Dr. Rudemar Ernesto Blanco dari Institut Fizik Montevideo,tikus itu 15 kali lebih berat daripada tikus terbesar kini. Beliaumenulis dalam jurnal Proceedings of the Royal Society.

揌aiwan itu tinggal bersama karnivor burung gasar dan spesiesharimau yang telah pupus. Seekor tikus tidak boleh melarikan diridengan begitu baik jadi, mereka perlu berlawan dengan pemangsa lain.

� Ia mungkin mencapai saiz yang besar untuk melindungi dirinya,� kata Dr. Rudemar.

Jelasnya lagi, tengkorak tikus yang berukuran setengah meter panjangitu ditemui oleh seorang pakar paleontologi amatur di tepi pantai Riode La Plata, utara negara itu.

Tikus raksasa itu dikaji selama tiga tahun di Muzium Sejarah SemulaJadi di Montevedio sebelum dikenal pasti dengan nama Josephoartigasia.� Agensi




tikus mondok aku nampak ramai kat pasar keramat pun aku geli .. kalu tikus berat 1 tan, 3 meter ni harus aku koma.. tikus macam lembu?? tak tercapai dek akai aku... (nama dia pun berbelit lidah aku nak sebutnya weyyy.. panggil jose aje lagi senang hehe )




No comments:

Post a Comment