Sunday 6 November 2011

Jerung Mediterranean hilang sejak 200 tahun

Jerung Mediterranean hilang sejak 200 tahun




OTTAWA, Kanada - Sebahagian besar jerung di Laut Mediterranean didapati sudah hilang lebih 200 tahun lalu dan ada beberapa spesies menunjukkan pengurangan sebanyak 99.999 peratus dalam tempoh tersebut.

Penemuan mengejutkan itu diperoleh sepasukan saintis Universiti Dalhousie Halifax dekat sini berdasarkan rekod sejarah lama catatan nelayan dan kajian terus di lapangan menerusi Program Lautan Lenfest.

Kajian terkini itu diterbitkan di dalam jurnal ternama Conservation Biology selang beberapa minggu badan pemuliharaan antarabangsa di Geneva mendedahkan lebih separuh jerung di dunia diancam kepupusan.

"Kami melihat arkib nota nelayan sepanjang dua abad mencatatkan plot populasi trend lima jerung pemangsa berbahaya dan semua pupus akibat penangkapan berlebihan,," kata ketua penyelidik, Francesco Ferretti.

Laut Mediterranean dianggarkan memiliki 47 spesies jerung dengan 20 daripadanya ialah pemangsa dan saintis mendakwa, ancaman kepupusan disebabkan pukat tuna oleh nelayan tradisional dan moden. - Agensi

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


isn't it sad? -- pada saya tak kira species apa pun... tapi kepupusan binatang
adalah sesuatu yang menyedihkan.. dah la.. kita tak dapat tengok dodo bird -
ni -- jerung besar mediterranean pun kita tak pernah tengok gak...

kalaulah manusia jaga alam sekitar dan jaga binatang2 ni - tak bunuh memandai -mandai -
manusia pun boleh kenal binatang2 ini --

jerung ni fantastic animal.. saya memang suka dan berminat dan sokmo baca tentang
depa -- selalu juga tengok kat ngeo or AP macam2 kita boleh belajar tentang
species ini -

No comments:

Post a Comment